5اسفندروزگرامیداشت خواجه نصیرالدین توسی و روز مهندس
نوشته شده توسط : gheirati

23 فوریه 2021 برابر با 5 اسفندماه 1399، روز مهندس می باشد. روز مهندس نیز به یاد خواجه نصیر الدین توسی که یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی است، به ثبت رسیده است. خواجه نصیرالدین توسی که نام اصلی وی 'ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی است در 5 اسفند سال 579 در جهرود قم متولد شد. این شخصیت تاریخی در قرن هفتم قمری، شاعر، ریاضیدان، معمار، منجم، ستاره شناس، پزشک، اندیشمند، متکلم، فقیه، فیلسوف و...می باشد.

تحصیلات

خواجه نصیرالدین توسی دوران کودکی خود را در شهر توس گذرانده است. وی در کنار پدر خود به قرائت قرآن، یادگیری قواعد زبان عربی و فارسی و... پرداخت. پس از آن برای فراگیری علم بیشتر توسط پدر خود به نزد دایی خود رفته و به فراگیری علوم نیز پرداخت. خواجه نصیر الدین توسی  در راه کسب علم دانش تلاش های بسیار زیادی کرده است و در سال های تحصیل خود با رفتن به شهر های مختلف و فراگیری علم از دانشمندان سرشناس همواره بر سطح اطلاعات و دانش خود افزود.

مهندس چه کسی است؟

در ابتدا مهندس به کسی گفته می شد که ماشین های نظامی را می راند. مفهوم مهندس در دیگر عرصه ها، در هلند و در قرن شانزدهم به وجود آمد و در سایر کشور ها نیز رواج پیدا کرد. مهندس کسی می باشد که از مفهومی بتواند یک ساختار عملیاتی و عملی را ایجاد کرده و در یکی از رشته های مهندسی آموزش دیده و در آن مشغول به کار باشد.

وظایف مهندس

  • وظایف مهندسی بدین وسیله ‌اند که یک مهندس می ‌بایست ضمن شناخت مسئله یا موضوع کاری، علوم و فنون لازم، محدودیت‌های‌ مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد.
  • محدودیت‌ها شامل منابع در معرض، محدودیت‌های‌ جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های‌ آینده، و دیگر عامل‌ها مانند نیازهای هزینه ای، ساخت ‌پذیر بودن، اقتصادی و کاربردی بودن می باشد.
  • با درک این محدودیت‌ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه می تواند در چارچوب آن ساخته یا التیام داده شود را مشخص کرده و ارائه نماید.





:: برچسب‌ها: روز مهندس , مهندس , بزرگداشت روز خواجه نصیرالدین توسی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: